Misja
Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego im. L. Zamenhofa w Białymstoku:
Zapewniamy specjalistyczną pomoc każdemu dziecku oraz kształcimy kolejne pokolenia medyków
Uznając zdrowie za najwyższą wartość, Uniwersytecki Dziecięcy Szpital Kliniczny im. L. Zamenhofa w Białymstoku dąży do stworzenia takich warunków, żeby nasi mali pacjenci i ich rodzice/opiekunowie czuli się bezpiecznie, pracownicy mieli satysfakcję z wykonywanej pracy, a studenci odpowiednie warunki do pozyskiwania wiedzy i umiejętności.
Dążenie do spełniania oczekiwań współczesnego pacjenta, zgodnie z obowiązującymi aktami prawa i przepisami wewnętrznymi powoduje konieczność koncentracji działań ukierunkowanych na podnoszenie jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych, co jest wyzwaniem przede wszystkim dla każdego pracownika ochrony zdrowia.
Kierując się dobrem pacjentów i pracowników, wykorzystując zdobytą wiedzę i doświadczenie dążymy do tego, aby:
- stworzyć przyjazną atmosferę wokół pacjenta,
- udzielać pełnej informacji o postępach leczenia,
- zaspokajać potrzeby zdrowotne pacjentów przy wykorzystaniu posiadanych zasobów
- dbać o zapewnienie pacjentom poczucia bezpieczeństwa w procesie diagnostycznoleczniczym
- analizować potrzeby i oczekiwania pacjentów oraz dostosowywać do nich ofertę naszych usług
- monitorować satysfakcję pacjentów i pracowników
- doskonalić organizację pracy w celu zapewnienia świadczenia usług na optymalnym poziomie
- zapewnić pracownikom optymalne warunki pracy
- rozwijać wiodące i nowe obszary działalności medycznej, dostosowane do potrzeb demograficznych i epidemiologicznych
- wdrażać rozwiązania innowacyjne w działalności medycznej
- dążyć do stałej poprawy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników oraz pacjentów, jak również osób przebywających na terenie szpitala poprzez zakupy nowoczesnego i niezbędnego sprzętu medycznego oraz sukcesywne remonty poszczególnych klinik/oddziałów i przystosowywanie ich do obowiązujących standardów,
- podejmować działania w zakresie zapobiegania wypadkom, chorobom zawodowym, zdarzeniom potencjalnie wypadkowym
- doskonalić komunikację wewnętrzną i organizację pracy szpitala
- racjonalnie gospodarować zasobami
- monitorować podejmowane działania, identyfikować obszary do poprawy, zapobiegać nieprawidłowościom, eliminować na bieżąco zidentyfikowane niedociągnięcia
- utrzymać status kompetentnego i niezawodnego partnera we współpracy ze wszystkimi kontrahentami i interesariuszami Szpitala
- współpracować z ośrodkami akademickimi innymi szpitalami i instytucjami
Dyrekcja Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego im. L. Zamenhofa w Białymstoku dla zapewnienia realizacji przyjętych celów zobowiązuje się do zapewnienia środków i zasobów oraz przyjmuje zobowiązanie do prowadzenia działalności zgodnie z obowiązującymi przepisami i wymaganiami.
W obszarze zarządzania jakością w Szpitalu funkcjonują Komitety i Zespoły, które analizują na bieżąco problemy związane z jakością świadczonych usług. Członkami w/w Komitetów i Zespołów są pracownicy Szpitala, będący profesjonalistami w dziedzinach mających bezpośredni wpływ na jakość udzielanych świadczeń.
W trosce o pacjenta i jakość udzielanych świadczeń zdrowotnych UDSK prowadzi analizę satysfakcji pacjenta, będącą istotnym elementem oceny jakości świadczonej opieki zdrowotnej. Poziom świadczeń w znaczącej mierze jest uzależniony od zaangażowania i satysfakcji personelu szpitala, w związku z tym również ten aspekt jest monitorowany, między innymi poprzez ankietę satysfakcji pracownika. Wyniki uzyskane z przeprowadzonych badań satysfakcji pacjentów i pracowników służą nam do podejmowania działań projakościowych.
Wysoka jakość świadczeń zdrowotnych to także dbałość o bezpieczeństwo pacjenta, szybkie rozpoznanie pogarszającego się stanu pacjenta i natychmiastowa pomoc. Niezbędna jest dobra komunikacja w zespole i ciągła edukacja ukierunkowana na poszerzenie wiedzy na temat postępowania z pacjentami w ciężkim stanie. Dlatego UDSK w 2017 roku zgłosiło chęć udziału w projekcie realizowanym przez Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia „Wsparcie szpitali we wdrażaniu standardów jakości i bezpieczeństwa opieki” część Zespoły Wczesnego Reagowania” i jesteśmy w gronie 25 szpitali, a jednym z dwóch szpitali pediatrycznych, które zostały do projektu zakwalifikowane. Zadaniem ZWR, w skład którego wchodzi lekarz anestezjolog oraz pielęgniarka anestezjologiczna, jest m.in. pomoc w leczeniu pacjentów, których stan jest cięższy niż innych chorych w danej klinice/oddziale lub gdy intensywność leczenia znacznie przekracza rutynowy poziom opieki w tej klinice/oddziale oraz gdy nastąpi pogorszenie stanu zdrowia pacjenta. ZWR pomagać będzie także w nadzorze i leczeniu pacjentów przekazanych z Oddziału Intensywnej Terapii do innej kliniki/oddziału, będzie też zalecał przekazania pacjenta do innej kliniki/oddziału – zgodnie z jego stanem zdrowia i wymaganym leczeniem.
W UDSK w Białymstoku prowadzony jest rejestr zakażeń szpitalnych oraz monitorowane są patogeny alarmowe, a czynna forma monitorowania zakażeń wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo pacjentów w tym zakresie. Nie bez znaczenia w tym aspekcie ma wdrożona okołooperacyjna profilaktyka antybiotykowa, zasady polityki antybiotykowej i koncyliacji lekowej.
UDSK, uznając bezpieczeństwo pacjenta za jeden z podstawowych warunków jakości świadczonej opieki, poszukuje kompleksowych rozwiązań mających na celu zapobieganie najpowszechniej występującym zdarzeniom niepożądanym, uwzględniając jednocześnie najistotniejsze elementy mające realny wpływ na częstość występowania zdarzeń niepożądanych i obciążenia nimi wywołane. Najważniejszą funkcją systemu zgłaszania zdarzeń jest wykorzystywanie wyników analizy danych i postępowań wyjaśniających, aby bezpośrednio ulepszać opiekę zdrowotną oraz pomagać pracownikom służby zdrowia w bezpieczniejszym wykonywaniu pracy. Szpital rejestruje zdarzenia niepożądane, a Komisja ds. Analizy Zdarzeń Niepożądanych analizuje wszystkie zdarzenia niepożądane oraz działania naprawcze podejmowane przez Kierownictwo i personel.
Należy pamiętać, że droga prowadząca do sukcesu nie jest ani łatwa, ani prosta. Każda przemiana wymaga czasu, a powolny i stały proces, konsekwentna realizacja założonych celów zapewnia trwałe korzyści. Doskonalenie wysokiego poziomu świadczeń zdrowotnych wymaga stałego wdrażania programów poprawy jakości. Pomocne w tym zakresie są zewnętrzne systemy oceny jakości świadczeń medycznych. Uniwersytecki Dziecięcy Szpital Kliniczny im. L. Zamenhofa w Białymstoku uczestniczy w rankingach mających na celu ocenę jakości oferowanych usług oraz dających możliwość porównania ze szpitalami o podobnym charakterze działalności.
Akredytacja jest najszerzej sprawdzoną na świecie i najskuteczniejszą wśród zewnętrznych metod zapewnienia wysokiej jakości świadczeń. Uniwersytecki Dziecięcy szpital Kliniczny im. L. Zamenhofa w Białymstoku w 2003 i 2006 roku jako pierwszy na Podlasiu uzyskał ten ważny certyfikat. Obecnie szpital przygotowuje się do procedury akredytacyjnej.
Bezpieczny szpital
Bezpieczny Szpital to ogólnopolski ranking szpitali przeprowadzany przez Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia w Krakowie, firmę doradczą IDEA Trade oraz dziennik Rzeczpospolita. Celem rankingu jest dokonanie oceny całego szpitala jako jednej instytucji oraz wzmocnienie jego wizerunku. Ocena obejmuje następujące obszary działalności: zarządzanie, opieka medyczna i jakość opieki.
Nasz dotychczasowe osiągnięcia w tym konkursie:
- 2007 – I miejsce w kategorii szpitali wojewódzkich Finalista w kategorii 100 najlepszych szpitali publicznych
- 2008 – Najlepszy szpital w województwie podlaskim Finalista w kategorii 100 najlepszych szpitali publicznych
- 2009 – Najlepszy szpital w województwie podlaskim Finalista w kategorii 100 najlepszych szpitali publicznych
- 2010 – Najlepszy szpital w województwie podlaskim Finalista w kategorii 100 najlepszych szpitali publicznych
- 2011 – Finalista w kategorii 100 najlepszych szpitali publicznych
- 2012 – Finalista w kategorii Najlepszy szpital publiczny w województwie podlaskim 2014 – Wyróżnienie w rankingu szpitali zabiegowych, wielospecjalistycznych i onkologicznych
- 2018 – piąte miejsce w województwie podlaskim
Wysoka Jakość w Ochronie Zdrowia
„Wysoka Jakość w Ochronie Zdrowia” to jeden z najbardziej prestiżowych znaków jakości w ochronie zdrowia na polskim rynku. Certyfikat promuje najlepsze polskie placówki, instytucje i firmy działające w branży medycznej. Godło „Wysoka Jakość w Ochronie Zdrowia” otrzymują podmioty wyróżniające się wysoką jakością świadczeń, nowoczesnym modelem zarządzania, troską o budowanie jak najlepszych relacji z pacjentami.
25 lutego 2019 r. Uniwersytecki Dziecięcy Szpital Kliniczny im. L. Zamenhofa w Białymstoku otrzymał: Certyfikat „Wysoka Jakość w Ochronie Zdrowia”
Wyróżnienie Nadzwyczajne „Laur Nowoczesności” – prof. dr hab. Anna Maria Wasilewska – Dyrektor Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego im. L. Zamenhofa w Białymstoku wyróżnienie zostało przyznane za zarządzanie placówką medyczną w której wprowadzono najbardziej zaawansowane systemy zarządzania jakością.
W 2016 r. UDSK otrzymał:
- Certyfikat „Wysoka Jakość w Ochronie Zdrowia”
- Wyróżnienie „Grand Quality”
Konkurs im. prof. Zbigniewa Religi
Do konkursu im. prof. Zbigniewa Religi, którego organizatorem jest Fundacja Dzieciom „Zdążyć z Pomocą” nominacje zgłaszają rodzice i opiekunowie podopiecznych Fundacji.
Ostatecznego wyboru laureatów spośród kandydatur dokonuje Kapituła Konkursu.
W 2014 r. decyzją Kapituły Konkursu Klinika Onkologii i Hematologii Dziecięcej została uhonorowana tytułem „Wzorcowej Placówki Służby Zdrowia”. Rodzice doceniali nie tylko wiedzę lekarską i empatię, ale podkreślali także ogromną rolę umiejętności rozmowy z pacjentami i otwartość specjalistów.
Ogólnopolski Plebiscyt Medyczny „Laur Pacjenta”
Ogólnopolski Plebiscyt Medyczny „Laur Pacjenta” to specjalne miejsce w internetowej przestrzeni, gdzie pacjenci wybierają najlepszych przedstawicieli branży medycznej w dwóch kategoriach: Lekarze oraz Placówki medyczne. Plebiscyt daje niepowtarzalną okazję, aby oddać swój głos na lekarza, który cieszy się największym zaufaniem, na przychodnię lekarską, w której najłatwiej dostać się do specjalisty. W 2014 UDSK uzyskał „Certyfikat Zaufania Pacjentów” w kategorii Placówka Medyczna.
Życzę nam wszystkim, abyśmy wspólnie osiągnęli założone cele, przede wszystkim dla dobra naszych małych pacjentów, jak również dla jeszcze większej satysfakcji z wykonywanej pracy.